حافظیه شیراز حافظیه در شب حافظیه معماری حافظیه شیراز آرامگاه حافظیه شیراز
آثار ملی ثبت شده در ایران شیراز فارس

آرامگاه حافظ (حافظیه) در بلوار آزادی شیراز

چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۹
3,642 بازدید بدون دیدگاه

آرامگاه حافظ که به حافظیه معروف است، یکی از جاذبه‌های گردشگری شیراز است که در بلوار آزادی این شهر جای دارد. این مکان گردشگری همه‌روزه پذیرای گردشگران زیادی است و تقریباً هر گردشگری که به شیراز سفر کند از آن دیدن می‌کند.

معرفی و پیشینه آرامگاه حافظ

حافظیه یا آرامگاه حافظ، محل خاک‌سپاری حافظ شیرازی در شیراز است. این بنا به‌فرمان رضاشاه به علی‌اصغر حکمت، وزیر آموزش‌وپرورش وقت و بر پایه طرحی از آندره گدار طراحی و بازسازی شد. مجری آن، علی ریاضی، رئیس اداره آموزش‌وپرورش فارس، و سرپرستش علی سامی بودند.

این مکان درگذشته، مکانی در شمال شهر شیراز بوده که از رودخانه خرمدره در شمال دروازه اصفهان فعلی آغاز می‌شده و تا دامنه کوه چهل مقام امتداد می‌یافته است. این مکان از قدیم مورداحترام مردم شیراز بوده تا جایی که بسیاری از مردم، رسوماتی مانند نماز جماعت، نماز عید فطر و قربان را در این مکان خوش آب‌وهوا به‌جا می‌آوردند و عده‌ای نیز مردگان خود را برای آمرزش، در این مکان به خاک می‌سپردند. نخستین کسی که بر مقبره حافظ نام «حافظیه» نهاد، شخصی به نام اوحَدی بَلْیانی بود. مقبره حافظ و پیرامونش، پیش‌تر با نام «تکیه حافظ» شناخته می‌شد. نویسنده فارس‌نامه نیز از این مکان با نام «تکیه خواجه حافظ» نام‌برده است.

تاریخچه ساخت و بازسازی حافظیه

در سال ۸۵۶ هجری قمری (۱۴۵۲ میلادی) و حدود شصت‌وپنج سال پس از درگذشت حافظ، فرماندار تیموری فارس، ابوالقاسم میرزا به ابر بن بایسنقر، وزیر خویش شمس‌الدین محمد معمایی (دانشنامه زبان، شخص را «یغمایی» ذکر کرده و نه معمایی) را فرمان داد تا بنایی گنبد مانند بر روی قبر حافظ در باغ مصلی بنا کند. در قسمت جلوی باغ نیز حوض بزرگی بنا کرد که از نزدیک رودخانه رُکن‌آباد پرشده بود. این بنا دو بار ترمیم شد. یک بار در زمان شاه‌عباس اول صفوی و بار دوم به دستور نادرشاه افشار که هر دو نوبت، بر اثر فالی گرفته از دیوان حافظ بود. در سال ۱۱۸۷ هجری قمری (۱۷۷۲۷۳ میلادی)، کریم‌خان زند محوطه را بزرگ و محصور کرد. وی تالاری طاقی به سبک کاخ دیوان‌خانه که ساخته بود، بنا کرد که چهار ستون سنگی بزرگ، در شمال و جنوب و دو اتاق بزرگ در سمت شرق و غرب داشت. این ساختمان به‌طور مؤثری محوطه را به دو بخش جداگانه نارنجستان در قسمت جلویی و قبرستان در قسمت پشتی تقسیم کرده است. مقبره حافظ در بیرون و پشت این بنا، در وسط قبرستان واقع‌شده است. کریم‌خان در بالای قبرش تخته‌سنگی مرمر، به درازای ۲۷۰ و پهنای ۸۰ و بلندی ۴۰ سانتی‌متر قرار داد که هنوز هم وجود دارد. در این تخته‌سنگ، دو غزل از حافظ به خط نستعلیق توسط خطاط حاجی آقاسی بیگ افشار آذربایجانی نوشته‌شده است. مطلع غزل «مژده وصل تو کز سر جان برخیزم/ طایر قدسم و از هر دو جهان برخیزم» بر روی سنگ‌قبر درست از زیر عبارت «اَنتَ الْباقیُ و کُلُّ شَیْءٍ هالِکٌ» آغاز می‌شود. همچنین غزل «ای دل غلام شاه جهان باش و شاه باش / پیوسته در حمایت لطف اله باش» در حاشیه پیرامون غزل نخست نوشته‌شده است. در دو گوشه بالایی سنگ نیز این بیت نوشته‌شده است: «بر سر تربت ما چون گذری همّت خواه / که زیارتگه رندان جهان خواهد بود».

ساخت‌وسازهای بعدی در این محوطه عمدتاً توسط والیان مختلف فارس انجام‌شده است. در سال ۱۲۷۳ هجری قمری (۱۸۵۷ میلادی)، تهماسب میرزا مُؤَیِّدُالدّوله، حکمران فارس، آرامگاه را مرمت کرد. در سال ۱۲۹۵ هجری قمری (۱۸۷۸ میلادی)، فرهاد میرزا معتمدالدوله که به حافظ عشق می‌ورزید، حصاری آهنی بر مقبره حافظ بنا کرد. بعدتر در سال ۱۳۱۷ هجری قمری (۱۸۹۹ میلادی)، دوباره به‌عنوان فالی که از دیوان گرفته شد، نیکوکاری زرتشتی به نام خسرو از علمای شیراز اجازه ساخت بقعه‌ای از آهن و چوب در اطراف قبر را گرفت. اما پیش از اتمام، مجتهد بانفوذ شیراز سید علی‌اکبر فال اسیری به بهانه اینکه یک زرتشتی در حال برپا کردن ساختمانی بر قبر یک مسلمان بود، پیروانش را به این محوطه فرستاد تا این بنا را تخریب کنند. اگرچه این حرکت اعتراض عمومی ناشی از آن باعث شد که دولت مرکزی در تهران خود دستور بازسازی را بدهد، اما فال اسیری اعلام کرد که هر چیزی را که در آنجا -حتی توسط خود شاه- ساخته شود را ویران می‌کند و چنین نیز کرد. این ساختمان تا سال ۱۳۱۹ هجری قمری (۱۹۰۱ میلادی) به حال ویرانی باقی بود تا هنگامی‌که ملک منصور شعاع‌السلطنه به دستور پدرش، مظفرالدین شاه، بودجه لازم برای ساخت ضریحی آهنی را تأمین کرد که در اطراف قبر برپا شود. این ضریح توسط علی‌اکبر مزین الدوله نقاش‌باشی، طراحی و نصب شد. در پیرامون آن کتیبه‌ای قرار دارد که شامل تاریخ و اسامی حامیان است. مزین الدوله همچنین دستور داد که هر دو سوی تالار کریم‌خان با تخته‌سنگ‌های مرمر آراسته شوند، که در آن غزل با مطلع «روضه خلد برین خلوت درویشان است / مایه محتشمی خدمت درویشان است» به خط میرعماد (۱۰۲۴ هجری قمری) توسط هنرمند قاجاری عبدالصمد الله‌باشی نسخه‌برداری شده است.

در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی (۱۹۳۱ میلادی)، فرج‌الله بهرامی دبیر اعظم، استاندار اصفهان و فارس، مدخلی بزرگ و سنگی را در دیواره جنوبی حافظیه برپا و دیوارها و نارنجستان را تعمیر کرد اما کارش نیمه‌تمام ماند و به تهران منتقل شد. تا اینکه در سال ۱۳۱۴ هجری شمسی (۱۹۳۵ میلادی)، آخرین اقدام مهم و شایسته توسط وزارت آموزش‌وپرورش فارس به ابتکار علی‌اصغر حکمت، وزیر آموزش‌وپرورش صورت گرفت و ساخت یک بنای جدید ترتیب داده شد. آندره گدار باستان‌شناس فرانسوی، مدیرکل باستان‌شناسی کشور، طرح و نقشه‌ای مناسب را طراحی کرد. اجرای این پروژه به علی ریاضی، رئیس اداره آموزش‌وپرورش فارس، واگذار شد و علی سامی سرپرستی آن را بر عهده گرفت. در این طرح، به سبک همان طرح گذشته، حافظیه به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شد و ایوانی به طول ۵۶ و عرض ۷ متر و با ۲۰ ستون سنگی به ارتفاع ۵ متر، آن دو باغ را از یکدیگر جدا می‌کند. اجرای کامل این طرح تا سال ۱۳۱۷ هجری شمسی به درازا انجامید.

شناخت مفهومی حافظیه

حافظیه به‌گونه‌ای ساخته‌شده که هر گوشه‌اش حرفی برای گفتن دارد و دنیایی از نشانه‌ها را در خود جای‌داده است. با آمیخته شدن این مفاهیم بلندپایه در فرهنگ و عرفان ایرانی اسلامی، آرامگاه شخصیت می‌یابد و به نمونه کامل یک رندِ عارفِ حقیقت‌جوی ایرانی تبدیل می‌شود. این نمادها در هرلحظه پیش روی شما قرار دارند:

۱– رویارویی با نماد اسارت پیش از ورود به مجموعه: قبل از اینکه وارد مجموعه حافظیه شوید با نخستین نماد آن برخورد می‌کنید. آرامگاه حافظ در مقابل یکی از شلوغ‌ترین خیابان‌های شیراز قرار دارد و هنگامی‌که در خیابان هستید هیچ اثری از آرامگاه نمی‌بینید. این خیابان را می‌توان نماد اسارت در جهان صنعتی و مدرن دانست، چرا که نمی‌توان از میان آن، آرامگاه حافظ را که از آن با عنوان نماد افکار و اندیشه‌های عرفانی یاد می‌شود، به تماشا نشست.

۲– نمادی از دنیای مادی در محوطه جنوبی: وقتی‌که وارد مجموعه می‌شوید، در محوطه جنوبی قرار می‌گیرید که به‌عنوان نماد دنیای مادی و ظواهر فریبنده آن در نظر گرفته می‌شود. سپس باید از پله‌ها بالا بروید تا وارد رواق بیست ستون یا تالار حافظیه شوید. از این محوطه، هرچه که به آرامگاه، نزدیک‌تر می‌شوید، گویی انسان از بند هواهای نفسانی آزاد می‌شود. می‌توان بالا رفتن از ایوان را به‌منزله معراج عرفانی و سیر و سلوک در دنیای ملکوت دانست.

۳– نشانی از عالم ملکوت در تالار یا ایوان میانی: ایوان، نشانه عالم ملکوت است، چرا که در اینجا حجاب‌ها کنار زده می‌شوند و مقبره که نمادی از خورشید و حقیقت است، آشکار می‌شود. در این لحظه پایین آمدن از تالار حافظیه می‌تواند نماد تعظیم در برابر این خورشید درخشان باشد. این تالار دارای دو ردیف پلکان است که هریک از آنها ۹ پله دارد و در ادبیات فارسی، عدد ۹ همان آسمان‌ها است و قداست دارد.

۴– نماد بهشت در محوطه شمالی: بخش شمالی را نماد دنیای ملکوت می‌دانند. در این قسمت به آرامگاه می‌رسیم که نماد دست‌یابی به حقایق و رمز و رازهای دنیا است. این بخش ۸ درب ورودی و خروجی دارد و آرامگاه نیز از ۸ ستون سنگی تشکیل یافته است. استفاده از عدد ۸ خیلی نیز بی‌دلیل نیست و آن را نماد زمان حیات حافظ، یعنی قرن هشتم و هشت درِ بهشت می‌دانند.

۵– آرامگاه نماد بهشت: آرامگاه به‌طورکلی نماد خورشید است؛ اما درون آن نمادهای دیگری نیز وجود دارند. نمای بیرونی گنبد آرامگاه، به شکل کلاه درویشان تُرک است و از آن با عنوان نماد آسمان یاد می‌شود. درون گنبد مجموعه‌ای از رنگ‌های عرفانی است که هر یک نماد خاصی هستند: آبی فیروزه‌ای، نماد بهشت. سرخ ارغوانی، نماد شراب ازلی. سیاه‌وسفید، نماد شب و روز و قهوه‌ای سوخته، نماد خاک.

بخش‌های مختلف حافظیه

مجموعه آرامگاهی حافظیه از قسمت‌های مختلفی تشکیل‌شده است که در ادامه به معرفی و بررسی آن‌ها پرداخته می‌شود.

محوطه جنوبی

محوطه‌ای که در جنوب مجموعه حافظیه قرار دارد، به‌عنوان ورودی حافظیه محسوب می‌شود و برای رسیدن به مقبره حافظ باید از آن گذر کرد. وجود دو نارنجستان بزرگ، هر یک به ابعاد ۳۵*۷۰ متر، در شرق و غرب حیاط، جلوه‌ای خاص به این فضا بخشیده است و علاوه بر سرسبزی و خرمی در بهار، مشام بازدیدکنندگان را از بوی بهارنارنج پر می‌کنند. در وسط حیاط، باغچه باریک بلوار مانندی به عرض حدود ۴ متر تعبیه‌شده که چمن و گل به آن زینت می‌دهد. در دو سوی این باغچه، دو راهرو به عرض ۴ متر به رفت‌وآمد بازدیدکنندگان اختصاص دارد.

در اطراف این دو راهرو، دو باغچه به ابعاد ۲۰*۴۵ متر تعبیه‌شده است که سرو و کاج در اطراف آنها به چشم می‌خورد و دو حوض مربع‌مستطیل بزرگ به ابعاد ۴* ۳۲ متر در میان آنها قرار دارد. سنگ‌های لبه این حوض‌ها، سنگ‌هایی هستند که به دلیل عملیات شهرسازی و امتداد خیابان کریم‌خان زند به سمت بازار وکیل، از حوض باغ شمالی موزه پارس جدا و به این مکان منتقل‌شده‌اند. طرفین این دو باغچه راهروهایی با عرض ۴ متر برای استراحت و رفت‌وآمد قرار دارند.

حیاط جنوبی آرامگاه از سه طرف با دیوارهای آجری مرتفعی احاطه‌شده و تنها در قسمتی از وسط دیوار جنوبی نرده‌های آهنی ساده‌ای دیده می‌شود و در وسط آن، درب ورودی به حافظیه تعبیه‌شده است که با سه پله به خیابان گلستان متصل می‌شود. بخش جنوبی از درب ورودی باغ تا پلکان‌های تالار میانی، حدود ۱۵۰ متر طول و ۸۰ متر عرض و به‌طورکلی ۹۹۸۳ مترمربع وسعت دارد. این حیاط ۴ متر پایین‌تر از کف تالار میانی است و با ۱۸ پله به آن راه می‌یابد.

رواق چهار ستونه

در دوران کریم‌خان زند، رواق چهار ستونه‌ای به‌صورت تالار در این مکان ساخته شد، اما آنچه که امروز وجود دارد تالاری وسیع با بیست ستون سنگی با ارتفاع ۵ متر است که ۵۶ متر طول و ۷ تا ۸ متر عرض دارد و چهار ستون عهد کریم‌خانی در وسط آن قرار گرفته است. این رواق از تمام نقاط حافظیه مرتفع‌تر بوده و این مجموعه را به حیاط شمالی و حیاط جنوبی تقسیم کرده است. امروزه این قسمت از مجموعه حافظیه با نام‌های بیست ستون، تالار حافظیه و ایوان میانی نیز شناخته می‌شود و الهام گیری آن از معماری دوره‌های هخامنشیان و زندیان باعث شده تا جلوه‌ای بسیار دیدنی داشته باشد. درگذشته ۴ اتاق نیز در محدوده این رواق قرار داشت؛ اما بعدها حذف شدند. امروزه در سمت شرق و غرب تالار، ۲ اتاق وجود دارد که متعلق به سازمان میراث فرهنگی و دفتر آرامگاه هستند.

بالای درگاه این دو اتاق نیز یکی از غزل‌های حافظ دیده می‌شود. سه بیت بر دیوار شرقی و سه بیت بر دیوار غربی به خط میرعماد (از مشهورترین خوشنویسان تاریخ هنر ایران) نوشته و توسط هنرمندان شیرازی بر روی سنگ مرمر نَقر (کنده‌کاری) شده است.

آب‌انبار حافظیه نیز به شکل یک کانال در وسط رواق بیست ستونه ساخته‌شده است. این کانال باعث شده تا حافظیه به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شود و مقبره حافظ در ناحیه شمالی آن قرار گیرد.

محوطه شمالی

صحن یا محوطه شمالی، فضایی با ابعاد در حدود ۶۰*۵۰ متر است که درگذشته یک قبرستان عمومی بوده و آرامگاه حافظ در آن قرار دارد. در شرق و غرب ضلع جنوبی این محوطه، دو حوض بزرگ و مستطیل‌شکل قرار دارد که هر یک از آنها را دو باغچه با درختان نارنج احاطه کرده است. حوض‌های این قسمت به‌عنوان منبعی برای آب حوض بزرگ مجموعه مورداستفاده قرار می‌گیرند و آب را به آنجا انتقال می‌دهند. پیرامون محوطه، باغچه‌هایی به چشم می‌خورند که چمن‌کاری شده و در آن‌ها کاج، سرو و نارنج کاشته شده است. بر دیوار شمالی صحن، بیت زیر با خط زیبای ثلث به رشته تحریر درآمده است:

سحرم هاتف میخانه به دولت‌خواهی / گفت باز آی که دیرینه این درگاهی.

در شمال صحن، ساختمان‌های دیگری همچون حافظ‌شناسی با مساحت ۳۳۰ مترمربع، کتابخانه با مساحت ۴۴۰ مترمربع با ده هزار جلد کتاب قرار دارند.

در شرق کتابخانه، فروشگاه محصولات فرهنگی و در غرب آن نیز یک چایخانه سنتی دیده می‌شود. سردر چایخانه با کتیبه‌ای به خط نستعلیق و بیت زیر زینت یافته است:

رواق منظر چشم من آشیانه توست / کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست.

خطوط ثلث کتیبه‌ها در سراسر صحن شمالی و کتیبه نستعلیق تاریخ بنا، حاصل هنر خطاط به نام، شادروان امیرالکتاب ملک الکلامی کردستانی هستند. دیوارهای پیرامون محوطه شمالی با آجرنماها و طرح‌های شمسه‌گونه تزئین شده و غرفه‌هایی را با درهای چوبی و نقش گل‌های نیلوفر در خود جای‌داده‌اند.

بر روی دیوار جنوبی، غزلی با مطلع زیر دیده می‌شود:

چو بشنوی سخن اهل دل مگو که خطاست / سخن‌شناس نه ای جان من خطا اینجاست.

آرامگاه حافظ

مقبره حافظ در ارتفاع یک متری از سطح زمین قرار گرفته و پیرامون آن پنج ردیف پلکان مدور وجود دارد که دسترسی به آن را ممکن می‌کند. بر فراز مقبره حافظ، گنبدی زیبا قرار دارد که نمای خارجی آن با ورق‌های مسی به‌صورت ترک ترکی و مانند کلاه قلندران و درویشان پوشیده شده و سقف آن کاشی‌های رنگی معرق دارد. آنچه که در نگاه اول به آرامگاه، توجه شما را به خود جلب می‌کند، رنگ سبز گنبد آن است. این رنگ سبز در نتیجه ترکیب مس با اکسیژن و آب ایجادشده و جلوه خاصی به آرامگاه بخشیده است.

هشت ستون سنگی یکپارچه به ارتفاع پنج متر که به شکل ستون‌های دوره کریم‌خان هستند، این گنبد را بر فراز آرامگاه سرپا نگه‌داشته‌اند. دورتادور زیر سقف، هشت بیت غزل بر روی سنگ‌های یکپارچه نقش بسته که به خط ثلث است و این‌گونه آغاز می‌شود:

حجاب چهره جان می‌شود غبار تنم / خوشا دمی که از آن چهره پرده برفکنم.

همچنین پیش‌ازاین گفته شد که سنگ روی مزار حافظ به دوران کریم‌خان زند تعلق دارد. ابعاد آن ۴۰*۸۰*۲۶۶ سانتی‌متر است و غزل‌هایی از حافظ بر رویش به چشم می‌خورد که به شیوه نستعلیق توسط حاجی آقاسی بیک افشار آذربایجانی نگاشته شده است. در بالای این سنگ و در میان نقش ترنجی، این عبارت به چشم می‌خورد: «انت الباقی و کلشی هالک».

در سطر پایین‌تر، غزلی زیبا از حافظ در ۱۲ سطر نگاشته شده است که با این بیت آغاز می‌شود:

مژده وصل تو کو کز سر جان برخیزم / طایر قدسم و از دام جهان برخیزم.

در قاب دور سنگ نیز غزلی با مطلع (نخستین بیت) زیر دیده می‌شود:

ای دل غلام شاه جهان باش و شاه باش / پیوسته در حمایت لطف اله باش.

با نگاهی به دو گوشه بالای سنگ، متوجه این دو مصرع می‌شویم:

بر سر تربت ما چون گذری همت خواه / که زیارتگه رندان جهان خواهد بود.

و سپس در گوشه پایینی سنگ چشم‌مان به این دو مصرع می‌خورد:

چراغ اهل معنی خواجه حافظ / بجو تاریخش از خاک مصلی.

نکته قابل‌توجه درباره این مصرع‌ها این است که عبارت خاک مصلی به‌حساب حروف ابجد، تاریخ وفات حافظ را بیان می‌کند.

محوطه غربی

در غرب محوطه شمالی و در پشت آرامگاه خاندان قوام‌السلطنه فضای سبزی وجود دارد که یک حوض کوچک و نسبتاً عمیق در میان آن دیده می‌شود. امروزه این قسمت به کلاس‌های آموزشی مرکز حافظ‌شناسی اختصاص‌یافته است. بر دیوار این قسمت غزلی با مطلع زیر جلوه می‌کند:

بیا که قصر امل سخت سست بنیاد است / به یار باده که بنیاد عمر بر باد است.

آرامگاه‌ها و مقبره‌های متعددی در این قسمت قرار دارد که از جمله می‌توان به آرامگاه غلامحسین صاحب‌دیوانی (از سیاستمداران عصر پهلوی) اشاره کرد. مهم‌ترین مقبره این محوطه، مقبره‌الشعراست که با دری آهنی به فضای بزرگ و چمن‌کاری شده منتهی می‌شود و آرامگاه‌های جمعی از شاعران، نویسندگان، عالمان، استادان دانشگاه و هنرمندان را در خود جای‌داده است که نام مشهورترین آن‌ها در بخش بعدی معرفی خواهد شد.

محوطه شرقی

در شرق مجموعه و در سمت راست حیاط شمالی، دیواری با ۱۴ طاق‌نما وجود دارد که بر روی آن دو غزل با خط زیبای ثلث به چشم می‌خورد. یکی از آنها با مطلع زیر است:

مزرع سبز فلک دیدم و داس مه نو / یادم از کشته خویش آمد و هنگام درو.

و دیگری با مطلع:

عیب رندان مکن ای زاهد پاکیزه سرشت / که گناه دگری بر تو نخواهند نوشت.

در پشت این دیوار بلند، آرامگاه‌های خصوصی خانواده فربد و آرامگاه معدل واقع‌شده است. این آرامگاه در سال ۱۳۸۶ هجری شمسی با تلاش میراث فرهنگی و تخریب خانه‌ها و مقبره‌های اطراف این محدوده به شکل یک بخش جداگانه درآمد و با عنوان محوطه شرقی به مجموعه حافظیه اضافه شد و امروزه به‌عنوان محل دفتر انجمن دوستداران حافظ مورداستفاده قرار می‌گیرد.

مشاهیر و بزرگان مدفون در حافظیه

در قسمت شمالی کف محوطه و در کنار مزار حافظ، قبرهایی دیده می‌شود که از مهم‌ترین افراد به خاک سپرده‌شده در آنها، می‌توان به نام‌های زیر اشاره کرد:

۱– شیخ محمد اهلی شیرازی، شاعر معروف و صاحب کتاب مشهور سحر حلال متوفی به سال ۹۴۲ هجری قمری.

۲– محمد نصیری‌الحسینی ملقب به فرصت الدوله شیرازی، شاعر، متوفی به سال ۱۳۳۹ هجری قمری.

۳– قطب العارفین آقا محمدهاشم ذهبی شیرازی، از سران سلسه ذهبیه، متوفی به سال ۱۱۹۹ هجری قمری.

۴– حاج ملاعلی سمنانی، عالم و عارف بزرگ، متوفی به سال ۱۳۳۳ هجری قمری.

محل کنونی کتابخانه نیز، مقبره قاسم خان، حاکم و والی فارس بوده است و در جلوی آن نیز مقبره‌های افراد زیر قرار دارد:

۱– حاج سید محمدعلی کازرونی شیرازی، از مجتهدان فارس.

۲– شیخ محمدمهدی کجوری، از مجتهدان برجسته.

۳– شیخ محمدحسن کجوری و سید محمدرضا مجدالعلما (دستغیب).

تعدادی مقبره نیز در محوطه غربی وجود دارد که اسامی این بزرگان عبارت‌اند از:

۱– دکتر لطفعلی صورتگر، شاعر، ۱۳۴۸۱۲۷۹ خورشیدی.

۲– دکتر مهدی حمیدی شیرازی، شاعر و استاد دانشگاه، ۱۳۶۵۱۲۹۳ هجری خورشیدی.

۳– رسول پرویزی، نویسنده و داستان‌نویس، ۱۳۵۶۱۲۹۸ هجری خورشیدی.

۴– استاد جواد مصلح، فیلسوف فرزانه، ۱۳۷۷۱۲۹۸ هجری خورشیدی.

۵– محمد خلیل رجایی، استاد حکمت و ادب، وفات ۱۳۵۴ هجری خورشیدی.

۶– دکتر عبدالوهاب نورانی وصال، استاد دانشگاه، ۱۳۷۳۱۳۰۲ هجری خورشیدی.

۷– دکتر علی‌محمد مژده، استاد فرزانه ادبیات دانشگاه، ۱۳۸۱۱۲۹۹ هجری خورشیدی.

۸– استاد حمید دیرین، مؤسس و رییس انجمن خوشنویسان فارس، ۱۳۷۴۱۳۱۵ هجری خورشیدی.

۹– استاد نورالدین رضوی سروستانی، از بزرگان آواز و موسیقی اصیل ایرانی، ۱۳۷۹۱۳۱۴ هجری خورشیدی.

۱۰آیت‌الله العظمی شیخ محمدباقر شهید رابع مجتهد اصطهباناتی، سرحلقه آزادی خواهان فارس، ۱۲۸۶۱۲۱۶ هجری خورشیدی.

۱۱– دکتر سید ابوطالب فنائی، نویسنده، مترجم و شاعر، ۱۳۸۱۱۳۲۸ هجری خورشیدی.

اطلاعات بازدید

اگر قصد دارید از آرامگاه حافظ در شیراز دیدن فرمایید، اطلاعات زیر را بخوانید:

ساعات بازدید حافظیه شیراز

ساعات بازدید از آرامگاه حافظ شیراز همه‌روزه از ساعت ۷.۳۰ الی ۲۲.۳۰ می‌باشد.

شماره تماس مجموعه

شماره تماس جهت کسب اطلاعات بیشتر: ۳۲۲۸۴۵۵۲۰۷۱

بهای بلیط حافظیه شیراز

قیمت بلیط بازدید از حافظیه شیراز در ابتدای سال ۱۳۹۹، به ازای هر فرد ایرانی، ۵,۰۰۰ تومان و برای هر فرد خارجی ۵۰,۰۰۰ تومان می‌باشد.

ثبت در آثار ملی ایران

حافظیه شیراز یا همان آرامگاه حافظ در تاریخ ۱۸ آذرماه سال ۱۳۵۴ هجری شمسی با شماره ثبت ۱۰۰۹ در ردیف آثار ملی قرار گرفت.

آدرس حافظیه

شیراز، میدان قائم، بلوار آزادی، بعد از خیابان حافظ.

پست های مرتبط

نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

مشخصات مکان
سال ساخت
۸۵۶ هجری قمری
ساعات بازدید
همه‌روزه ۷.۳۰ الی ۲۲.۳۰
شماره تماس
071-۳۲۲۸۴۵۵۲
بهای بلیط برای افراد ایرانی
5 هزار تومان
بهای بلیط برای افراد خارجی
50 هزار تومان
تاریخ ثبت در آثار ملی ایران
۱۸ آذر ۱۳۵۴
شماره ثبت در آثار ملی ایران
1009
آدرس
میدان قائم، بلوار آزادی، بعد از خیابان حافظ.
موقعیت مکانی
نام استان
فارس
مرکز استان
شیراز
جمعیت
5 میلیون نفر
تعداد شهرستان
36
آب و هوا
گرم و خشک
پیش شماره
071
مساحت استان
122,608 کیلومتر مربع
شهر های نزدیک
اردکان
0 مکان ثبت شده
سعادت شهر
1 مکان ثبت شده
شیراز
16 مکان ثبت شده
مرودشت
4 مکان ثبت شده
تبلیغات
نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

نمایش نقشه
لیست استان ها